Κάστανα: Διατροφική αξία – Πώς να τα καθαρίσεις εύκολα

 In ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Με τα πρώτα κρύα, κάνουν την εμφάνιση τους τα κάστανα, τα οποία αποτελούν έναν θρεπτικό και παράλληλα εύγευστο καρπό.

Τα κάστανα ( από 1 μέχρι 3 ανάλογα την ποικιλία ), βρίσκονται μέσα σε μια αγκαθωτή «φωλιά», η οποία θυμίζει έντονα τον αχινό που συναντάμε στη θάλασσα, όπως αναφέρει το organiclife.
Η καστανιά λέγεται και αρτόδεντρο, αφού λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, πολλοί λαοί από την αρχαιότητα έως και σήμερα παρασκευάζουν αλεύρι από τους καρπούς της.

Εύκολος τρόπος να καθαρίσουμε τα κάστανα
Τα κάστανα μπορούν να καταναλωθούν ψητά ή βραστά. Ενας πανεύκολος τρόπος να τα καθαρίσουμε είναι ο παρακάτω:

Χαράζουμε τα κάστανα δημιουργώντας ένα σταυρό στην κάτω μεριά του καρπού ( στο κοίλο μέρος ). Τα βράζουμε για 5-6 λεπτά σε νερό με λίγο αλάτι ή τα ψήνουμε στο τζάκι ή το φούρνο.

Τα κατεβάζουμε από τη φωτιά και τα τυλίγουμε πολύ καλά μέσα σε μια πετσέτα.

Υστερα από 4-5 λεπτά,  τα ξεσκεπάζουμε και τα καθαρίζουμε πανεύκολα, αφαιρώντας τόσο την σκληρή φλούδα, όσο και το λεπτό μαλλιαρό περίβλημα που βρίσκεται εσωτερικά.

Μπορείτε να τα καταναλώσετε σκέτα, ή να τα χρησιμοποιήσετε σε πληθώρα συνταγών μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής.

Πως συντηρούμε και αποθηκεύουμε τα κάστανα

Τα κάστανα, όπως και τα φρούτα, δυστυχώς δε μπορούν να συντηρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Τοποθετήστε τα σε πλαστικές σακούλες, κλείστε τα αεροστεγώς αφαιρώντας τον αέρα και αποθηκεύστε τα στο ψυγείο. Με αυτό τον τρόπο θα διατηρηθούν μερικές εβδομάδες.

Εάν επιθυμείτε να έχετε κάστανα όλο το χρόνο, τότε βράστε τα, καθαρίστε τα και τοποθετήστε τα στην κατάψυξη.

Πόσες θερμίδες έχουν τα κάστανα ; 
Τα κάστανα έχουν χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα συγκριτικά με τους υπόλοιπους ξηρούς καρπούς, αποδίδοντας περίπου 240 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια.

Ενδεικτικά, 4 ψημένα κάστανα μετρίου μεγέθους μας προμηθεύουν με περίπου 80 θερμίδες, όσο δηλαδή και μία φέτα ψωμί.

Ετσι λοιπόν, μπορούν να καταναλωθούν άφοβα, αλλά με μέτρο, αφού εύκολα μπορούμε να δούμε το δείκτη της ζυγαριάς να ανεβαίνει επικίνδυνα εάν το παρακάνουμε.

Θρεπτική αξία και ιδιότητες του κάστανου.

Τα κάστανα έχουν ψηλή θρεπτική αξία, καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνες και φυτικές ίνες, ενώ περιέχουν ελάχιστο λίπος και καθόλου χοληστερόλη και νάτριο.

Το κάστανο είναι ο μοναδικός ξηρός καρπός που περιέχει βιταμίνη C, και μάλιστα σε ποσότητα 12gr ανά μερίδα, που αντιστοιχεί στο 20% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης. Μάλιστα, τα κάστανα περιλαμβάνονται στους ξηρούς καρπούς με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, μαζί με τα καρύδια και τα πεκάν.

Η περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες είναι υψηλή 13 gr ανά μερίδα ή 87%της συνολικής ενεργειακής σύστασης, γι αυτό και το κάστανο έχει χρησιμοποιηθεί σε συνταγές ως υποκατάστατο δημητριακών ή ακόμα και ως λαχανικό.

Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, που συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και την πρόληψη και αντιμετώπιση διαταραχών όπως η δυσκοιλιότητα, ενώ παράλληλα έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, γεγονός που τα καθιστά μια καλή επιλογή και για άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη ή εμφανίζουν διαταραγμένη ανοχή στη γλυκόζη.

Περιέχουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι οποίες συμμετέχουν σε σημαντικές μεταβολικές διεργασίες του οργανισμού, όπως ο μεταβολισμός των μακροθρεπτικών συστατικών και η κυτταρική σύνθεση, καθώς και ποσότητες μετάλλων και ιχνοστοιχείων όπως κάλιο, μαγνήσιο και φώσφορο.

Επίσης τα κάστανα έχουν σε καλή περιεκτικότητα ασβέστιο (για τη μεταβίβαση των νευρικών ερεθισμάτων και την ενίσχυση των οστών και των δοντιών), μαγνήσιο (αντικαταθλιπτικές ιδιότητες και απαραίτητο για την υγεία των μαλλιών), φώσφορο (για τα οστά και την όραση), σίδηρο, νάτριο και κάλιο.

Τέλος, αποτελούν καλή πηγή καλίου, που είναι απαραίτητο για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, της καρδιακής συστολής και της υδατικής ισορροπίας του οργανισμού.

Τα φύλλα της καστανιάς έχουν αποχρεμπτικές ιδιότητες. Το έγχυμα και εκχύλισμα τους χρησιμοποιείται σε αρρώστιες των βρόγχων και κατά του κοκίτη. Το αφέψημα των φύλλων ανοίγει την όρεξη, τονώνει τον οργανισμό και βοηθάει στη χώνευση. Τα φύλλα χρησιμοποιούνται και για τους ρευματισμούς.

Προτιμήστε τα βιολογικά κάστανα

Τα κάστανα πιάνουν πολύ εύκολα σκουλίκια. Για αυτό το λόγο, δέχονται αρκετά ραντίσματα, με αποτέλεσμα τα βιολογικά κάστανα να αποτελούν την καλύτερη επιλογή.

Πως μπορώ να καταλάβω εαν τα κάστανα είναι φρέσκα;

Επειδή τα κάστανα δε συντηρούνται για πολύ καιρό, επιλέξτε φρέσκα κάστανα. Με ένα μαχαίρι κόψτε στη μέση 2-3 κάστανα. Εαν η σάρκα είναι λευκή και σκληρή, τότε είναι φρέσκα.

Πηγή

Recommended Posts

Leave a Comment

Επικοινωνηστε μαζι μας

Θα σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατό.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

Πέντε λάθη που συρρικνώνουν τη μυϊκή μάζα και όχι τα αποθέματα λίπους στο σώμαΚουίζ: Μόνο ένας γνήσιος λάτρης του καφέ θα απαντούσε σωστά στις ερωτήσεις