Εκμάθηση μιας γλώσσας ως ενήλικας: Μοναδικά πλεονεκτήματα και οφέλη
Από την Edwige Simon, PhD, Online Learning and Instructional Technology Director.
Ακούμε πολλά για τα οφέλη της εκμάθησης μιας γλώσσας ως παιδί, αλλά πολύ λιγότερο για τα μοναδικά πλεονεκτήματα και τα πλεονεκτήματα που φέρνουν οι ενήλικες στο τραπέζι της εκμάθησης γλωσσών. Εάν διστάζατε να ξεκινήσετε μια νέα γλώσσα επειδή πιστεύετε ότι είναι πολύ αργά, διαβάστε παρακάτω. Ως ενήλικος μαθητής, έχετε πολύ περισσότερα πράγματα για εσάς από ό,τι νομίζατε.
-
Διανοητική Ανάπτυξη και Εμπειρία Ζωής
Ως ενήλικας, έχετε πιο ανεπτυγμένες γνωστικές δεξιότητες από τα παιδιά, επιτρέποντάς σας να κατανοείτε αφηρημένες έννοιες, να αναγνωρίζετε μοτίβα και να δημιουργείτε συνδέσεις μεταξύ διαφορετικών πληροφοριών. Αυτή η ικανότητα μπορεί να σας βοηθήσει να κατανοήσετε τις αποχρώσεις σε μια νέα γλώσσα πιο γρήγορα από τους νεότερους μαθητές.
Επιπλέον, οι ενήλικες συνήθως κατανοούν καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν και μπορούν να χρησιμοποιήσουν προσαρμοσμένες στρατηγικές για να βελτιστοποιήσουν την εμπειρία εκμάθησης γλωσσών. Αυτή η αυτογνωσία και η ικανότητα να στοχάζεστε στη μάθησή σας μπορεί να είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα όταν μαθαίνετε μια γλώσσα ως ενήλικας. Με τα χρόνια, κάναμε συνεντεύξεις από ενήλικες που μαθαίνουν ξένες γλώσσες σχετικά με την εμπειρία τους στην εκμάθηση μιας γλώσσας (δείτε τη σειρά ιστολογίου Προφίλ ενός Δια βίου Εκμάθησης Γλωσσών) και μοιράστηκαν μαζί μας στρατηγικές που ανέπτυξαν για τον εαυτό τους. Όταν ο Άαρον αποφάσισε να ταξιδέψει στη Νότια Αμερική, ήξερε ότι θα χρειαζόταν να μάθει ισπανικά, αλλά δεν βασιζόταν αποκλειστικά στο ότι ήταν βυθισμένος στη γλώσσα για να μάθει ισπανικά. Ανέπτυξε ένα σύστημα που του λειτούργησε πολύ καλά:
«Άρχισα να επιλέγω ρήματα και έμαθα να τα συζεύξω σε παρελθόν, παρόν και μέλλον. Θα προσάρμοζα τις παραδειγματικές προτάσεις και τα ρήματα για να σχηματίσω νέες προτάσεις που έπρεπε να ρωτήσω. Όπως, “πόσο μακριά είναι αυτό;” Ή “Πού είναι ένα καλό ξενοδοχείο;”
Ο Μπερκ δεν ήξερε καθόλου ισπανικά όταν ταξίδεψε στη Νικαράγουα για ένα εθελοντικό πρόγραμμα, αλλά, όπως και ο Άαρον, ανέπτυξε μια στρατηγική για να εξασκηθεί στα Ισπανικά με τον εαυτό του και αποδείχθηκε επίσης επιτυχημένη:
«Ξοδεύω πολύ χρόνο κάνοντας συζητήσεις στο μυαλό μου και όταν καταλήξω σε μια λέξη που δεν ξέρω, την αναζητώ. Έτσι διευρύνω το λεξιλόγιό μου. Δεν είναι πάντα εύκολο. Μαθαίνω, ξεχνάω και ξαναμαθαίνω πολλά».
Ως ενήλικας, έχετε περάσει πολύ χρόνο στο σχολείο, παρακολουθώντας μαθήματα και βελτιώνοντας την κατανόησή σας για το πώς μαθαίνετε καλύτερα. Αυτή η γνώση θα καθοδηγήσει το ταξίδι εκμάθησης της γλώσσας.
-
Έχετε ισχυρή γνώση της μητρικής σας γλώσσας
Η σχέση επιρροής μεταξύ της πρώτης σας (L1) και της δεύτερης γλώσσας σας (L2) ονομάζεται μεταφορά i* . Ανάλογα με τη φύση της, η μεταφορά μπορεί να είναι θετική ή αρνητική. Η αρνητική μεταφορά ονομάζεται επίσης παρεμβολή. Για παράδειγμα, όταν ένας μαθητής προφέρει μια λέξη L2 με προφορά L1.
Αλλά η μεταφορά μπορεί επίσης να έχει θετικό αντίκτυπο στη διαδικασία εκμάθησης γλωσσών. Εάν το L2 που μαθαίνετε έχει λεξιλογικές ομοιότητες με το L1 σας, θα αποκτήσετε το λεξιλόγιο πιο γρήγορα. Αυτό είναι όπου μια ισχυρή εντολή του L1 γίνεται πλεονέκτημα. Έχοντας εκτενές αγγλικό λεξιλόγιο θα σας επιτρέψει να αναγνωρίσετε μεγαλύτερο αριθμό συγγενών* .
* Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη μεταφορά, βλ. Διαγλωσσική επιρροή στη γλώσσα και τη γνώση Από Scott Jarvis , Aneta Pavlenko Πνευματικά δικαιώματα 2008
**Συγγενής είναι μια λέξη που μοιάζει ή ακούγεται παρόμοια στα L1 και L2. Για παράδειγμα, οι λέξεις «συναυλία» ή «φρούτο» γράφονται με τον ίδιο τρόπο και στα γαλλικά και στα αγγλικά και σημαίνουν το ίδιο πράγμα. Η μόνη διαφορά είναι η προφορά τους.
-
Μπορεί να έχετε ήδη μελετήσει τη γλώσσα νωρίτερα στη ζωή σας
Στο Becoming Fluent, How Cognitive Science Can Help Learners Language Learn a Foreign Language, οι Roberts and Kreuz (2015) εξηγούν ότι παρόλο που έχει περάσει καιρός από τότε που μάθατε γαλλικά ή ισπανικά, θα ξαναμάθετε λέξεις λεξιλογίου πιο γρήγορα από ό,τι κάποιος που θα τις συναντήσει για πρώτη φορά χρόνος.
«Η επαναμάθηση είναι πάντα πιο γρήγορη από τη μάθηση. Αν σπούδασες ισπανικά στο γυμνάσιο πριν από 20 χρόνια και αποφασίσεις να ξαναρχίσεις να μαθαίνεις ισπανικά, έχεις σαφώς ένα πλεονέκτημα. (σελ. 137-138)»
Μερικοί από τους ενήλικες μαθητές με τους οποίους μιλήσαμε το επιβεβαίωσαν:
«Αν και δεν είχα σπουδάσει γαλλικά για περισσότερα από 20 χρόνια, θυμόμουν το αλφάβητο, μπορούσα ακόμα να μετρήσω μέχρι το 100, ήξερα τις ημέρες της εβδομάδας, τους μήνες και πώς να ρωτήσω και να πω την ώρα. Ήταν όλα αποθηκευμένα κάπου βαθιά στον εγκέφαλό μου».
Εάν πήρατε μια γλώσσα νωρίτερα στη ζωή σας και δεν είχατε επιτυχία, μη διστάσετε να δοκιμάσετε ξανά. Μπορεί να μην ήταν η κατάλληλη στιγμή ή το κατάλληλο πλαίσιο για σένα τότε, αλλά τώρα είσαι άλλος άνθρωπος. Δοκιμάστε το ξανά!
-
Είστε αυτο-οδηγούμενοι
Οι ενήλικες συχνά επιλέγουν να μάθουν μια νέα γλώσσα από προσωπικό ενδιαφέρον ή από επιθυμία να επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους, όπως η σύνδεση με την οικογενειακή τους κληρονομιά, η πρόοδος σε μια καριέρα ή η εξερεύνηση νέων πολιτισμών. Αυτό το εγγενές κίνητρο μπορεί να οδηγήσει σε συνεπή προσπάθεια, επιμονή και δέσμευση στη μαθησιακή διαδικασία.
Οι ενήλικες έχουν επίσης συνήθως πιο σαφείς και πιο καθορισμένους στόχους για το ταξίδι εκμάθησης γλωσσών. Είτε πρόκειται για την επίτευξη ευχέρειας για ταξίδια, για επαγγελματικούς σκοπούς ή για επικοινωνία με πεθερικά, η ύπαρξη σαφούς σκοπού μπορεί να προσφέρει κατεύθυνση και εστίαση, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα της μαθησιακής διαδικασίας.
Για παράδειγμα, η Debbie , η Pamela και η Yuko ερωτεύτηκαν τη γαλλική γλώσσα ως νεαροί ενήλικες. Ο Aaron ήθελε να οδηγήσει τη μοτοσικλέτα του σε όλη τη Λατινική Αμερική, ο Burke ήθελε να επικοινωνήσει με τους ανθρώπους ενώ έκανε εθελοντική εργασία στη Νικαράγουα και η Stephanie ερωτεύτηκε και μετακόμισε στην Τανζανία. Όλοι οι δια βίου Μαθητές Γλωσσών με τους οποίους μιλήσαμε έχουν εσωτερικά κίνητρα να μάθουν μια δεύτερη γλώσσα και το εσωτερικό κίνητρο είναι μια ισχυρή κινητήρια δύναμη για μάθηση.
-
Ξέρετε πώς να αξιοποιήσετε τους πόρους εκμάθησης γλωσσών
Ως ενήλικας, έχετε τις δεξιότητες που απαιτούνται για να αξιολογήσετε και να επιλέξετε από ένα ευρύ φάσμα πόρων και τεχνολογιών για να προσαρμόσετε την εκμάθηση γλωσσών στις ανάγκες και τις μαθησιακές σας προτιμήσεις. Μπορείτε να αξιοποιήσετε διαδικτυακά μαθήματα, εφαρμογές γλώσσας, εμπειρίες εμβάπτισης, πλατφόρμες ανταλλαγής γλωσσών και άλλα σύγχρονα εργαλεία για να διευκολύνετε τη μάθησή σας.
Συμπέρασμα
Οι ενήλικες και τα παιδιά μαθαίνουν διαφορετικά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο υπάρχει ένα σύνολο αρχών και προσεγγίσεων που ονομάζονται ανδραγωγία και έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να αντιμετωπίσουν τις μοναδικές μαθησιακές ανάγκες και χαρακτηριστικά των ενηλίκων (Knowles, 1984).
Το ICLS παρέχει γλωσσική εκπαίδευση από το 1966. Στους πελάτες μας περιλαμβάνονται άτομα, κυβερνητικές υπηρεσίες όπως το FBI, η USAID, το Ινστιτούτο Υπηρεσιών Εξωτερικών και οργανισμοί όπως ο Παναμερικανικός Οργανισμός Υγείας , το ΔΝΤ και η Παγκόσμια Τράπεζα, για να αναφέρουμε μερικά. Με περισσότερες από 80 γλώσσες για να διαλέξετε, ένα σώμα υψηλών δεξιοτήτων και καταρτισμένων καθηγητών ξένων γλωσσών και εσωτερικά προγράμματα σπουδών, το ταξίδι εκμάθησης γλωσσών ξεκινάει πολύ καλά όταν επιλέγετε το ICLS. Εξερευνήστε τα μαθήματα ξένων γλωσσών μας για να βρείτε το πρόγραμμα που ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες σας.
Βιβλιογραφικές αναφορές
Knowles, MS (1984). Ανδραγωγία σε δράση: Εφαρμογή Σύγχρονων Αρχών Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Τζόσεϊ Μπας.
Roberts, R., & Kreuz, R. (2015). Becoming Fluent: How Cognitive Science Can Help Adults Learn a Foreign Language (1st ed.). Ο Τύπος του MIT.
Πηγή: icls.edu