Δύο δρόμοι επέστρεψαν στους πεζούς
Ένα φωτογραφικό αφιέρωμα στην πεζοδρόμηση των οδών Βύσσης και Καΐρη
Όταν ένας πρώην πρωθυπουργός έκανε λόγο για την επανάσταση του αυτονόητου, μάλλον δεν είχαμε διαπιστώσει άμεσα πόσο δύσκολο είναι να γίνει κάτι τέτοιο στη χώρα μας. Για να αναφέρουμε ένα μικρό παράδειγμα, σε μία οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης όταν ένας δρόμος χαρακτηρίζεται πεζόδρομος, είναι ακριβώς αυτό: πάνω σε αυτόν βλέπεις μόνο πεζούς και ποδηλάτες. Ούτε ρόδα από όχημα. Στην Ελλάδα, ένας πεζόδρομος είναι κατά βάση χώρος στάθμευσης για αυτοκίνητα και μηχανές (σχεδόν πάντα με το επιχείρημα: «πέντε λεπτά θα κάνω») ή δρόμος ήπιας ή και ταχείας κυκλοφορίας για όσους οδηγούς θέλουν να κόψουν δρόμο.
Το περασμένο Σάββατο, ο Δήμος Αθηναίων έκανε τη δική του επανάσταση του αυτονόητου και παρέδωσε στους πεζούς δύο οδούς που ήταν πεζόδρομοι στα χαρτιά: τη Βύσσης και την Καΐρη. Οι παρεμβάσεις ήταν κυρίως ήπιας έκτασης, με την εγκατάσταση πινακίδων (όπως «Τετράποδα ναι, τετράτροχα όχι»), την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων και πλαστικών εμποδίων, χρωματισμούς στο οδόστρωμα, καθώς και με τον καθαρισμό των τοίχων από γκραφίτι και αφίσες, μια και το κακό είχε παραγίνει. Η παρέμβαση έγινε στο πλαίσιο πιλοτικής αναβάθμισης του Εμπορικού Τριγώνου, το οποίο ενισχύεται με αποκλειστική δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Η δημοτική αστυνομία έχει αναλάβει το έργο της φύλαξης των πεζόδρομων από την εισβολή κάθε τύπου οχήματος – και προς το παρόν φαίνεται πως οι οδηγοί δείχνουν τον δέοντα σεβασμό στους δύο δρόμους. Η αλήθεια, είναι, βέβαια, ότι οι δημοτικοί αστυνομικοί δεν μπορεί να είναι παντού. Για παράδειγμα, το μεσημέρι της Τετάρτης, αυτοκίνητα, φορτηγά τροφοδοσίας και μηχανές ήταν παρκαρισμένα επί της -επίσης πεζοδρομημένης- Αιόλου, στο ύψος της Βύσσης. Το ίδιο γινόταν την ίδια στιγμή και σε άλλους -ονομαστικά- πεζόδρομους, όπως η Μιλτιάδου. Από ένα σημείο και έπειτα, δεν μπορούμε να έχουμε απαιτήσεις από τις Αρχές. Τίθεται και θέμα ατομικής ευθύνης και παιδείας…
Επόμενο βήμα είναι η εγκατάσταση πεζοδρομίου στις συγκεκριμένες οδούς και η επέκταση του μέτρου και σε άλλους δρόμους του Εμπορικού Τριγώνου. «Η εξέλιξη των θεσμοθετημένων, εδώ και πολλά χρόνια, πεζοδρόμων σε πραγματικούς πεζόδρομους είναι μία πρώτη παρέμβαση του δήμου Αθηναίων για τη μετατροπή του Εμπορικού Τριγώνου σε ένα τρίγωνο πρότυπο, με κανόνες στη διαχείριση του Δημόσιου Χώρου, τη στάθμευση και την κυκλοφορία των οχημάτων, τη διαχείριση των απορριμμάτων, την αφισοκόλληση και το γκράφιτι», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του δήμου Αθηναίων.